02. maart 2022
Twee onderscheidingen voor D-Neo by Duravit van de German Design Award
Interview met designer Bertrand Lejoly
In maart 2021 onthulde Duravit voor het eerst D-Neo - een complete badkamerreeks van de Belgische ontwerper Bertrand Lejoly - aan het publiek. Met zijn fraaie kwaliteit en intelligent design gecombineerd met een aantrekkelijke instapprijs maakt het assortiment Duravit toegankelijk voor nieuwe doelgroepen. D-Neo overleeft kortstondige trends en is de perfecte metgezel voor elke dag, elke levensstijl en elk facet van het leven. Het uitstekende design is nu twee keer bekroond met de felbegeerde German Design Award.
Bertrand Lejoly beantwoordt vier vragen over dit overweldigende succes. Na jarenlang als senior designer voor Matteo Thun en hoofd van de ontwerpafdeling van Vincent van Duysen te hebben gewerkt, opende hij in 2018 zijn eigen ontwerpstudio.
1. Meneer Lejoly, u bent houder van twee certificaten van de German Design Award 2022 voor uitmuntend design - met een onderscheiding als "winnaar" voor de D-Neo kranen en een "speciale vermelding" voor de serie als geheel. Hoe voelt dat?
De prijzen zijn voor mij natuurlijk een enorme eer. De German Design Award is een van de belangrijkste onderscheidingen in onze branche. Het is niet alleen een erkenning van het werk dat we al hebben gedaan, maar meer nog, het is voor mij een enorme motivatie voor de toekomst.
2. Designprijzen zijn één ding, economisch succes en verkoopcijfers zijn iets anders. D-Neo is een internationale bestseller geworden binnen het Duravit assortiment. Had je dat een jaar geleden verwacht?
Ik heb namelijk van alle kanten een overweldigende respons op de collectie gekregen. Dat maakt me heel trots. Het is erg belangrijk voor mij om je enorm te bedanken en mijn complimenten door te geven aan het Duravit-team. Door hun grote passie en gedrevenheid is het oorspronkelijke idee tot een succesvolle serie gerealiseerd. Deze ervaring heeft echt indruk op me gemaakt.
3. Wat betekent dit succes voor jou persoonlijk en je jonge ontwerpstudio, bijvoorbeeld voor je profiel?
Momenteel werken we aan mooie nieuwe opdrachten op het gebied van meubelen, outdoor, verlichting en servies. De lancering en het succes met de brede publiciteit rond D-Neo hebben er echt toe bijgedragen dat onze ontwerpstudio onder de aandacht werd gebracht. Dat spoort ons aan en geeft ons een nog grotere impuls voor de toekomst.
4. Hoe kunnen we het ontwerpproces globaal zien? Wat zijn de belangrijkste fasen van de briefing tot de voltooide serie?
Wat voor mij echt belangrijk is, is dat beide partijen elkaar vanaf het begin begrijpen. Dat de opdrachtgever duidelijk identificeert en communiceert wat hij nodig heeft en dat de ontwerper deze briefing dienovereenkomstig begrijpt, zodat hij deze kan interpreteren voor een optimaal resultaat. Dergelijke samenwerkingen duren meestal meerdere jaren met veel fasen en belangrijke beslissingen, dus de chemie moet gewoon goed zijn.
Bertrand Lejoly beantwoordt vier vragen over dit overweldigende succes. Na jarenlang als senior designer voor Matteo Thun en hoofd van de ontwerpafdeling van Vincent van Duysen te hebben gewerkt, opende hij in 2018 zijn eigen ontwerpstudio.
1. Meneer Lejoly, u bent houder van twee certificaten van de German Design Award 2022 voor uitmuntend design - met een onderscheiding als "winnaar" voor de D-Neo kranen en een "speciale vermelding" voor de serie als geheel. Hoe voelt dat?
De prijzen zijn voor mij natuurlijk een enorme eer. De German Design Award is een van de belangrijkste onderscheidingen in onze branche. Het is niet alleen een erkenning van het werk dat we al hebben gedaan, maar meer nog, het is voor mij een enorme motivatie voor de toekomst.
2. Designprijzen zijn één ding, economisch succes en verkoopcijfers zijn iets anders. D-Neo is een internationale bestseller geworden binnen het Duravit assortiment. Had je dat een jaar geleden verwacht?
Ik heb namelijk van alle kanten een overweldigende respons op de collectie gekregen. Dat maakt me heel trots. Het is erg belangrijk voor mij om je enorm te bedanken en mijn complimenten door te geven aan het Duravit-team. Door hun grote passie en gedrevenheid is het oorspronkelijke idee tot een succesvolle serie gerealiseerd. Deze ervaring heeft echt indruk op me gemaakt.
3. Wat betekent dit succes voor jou persoonlijk en je jonge ontwerpstudio, bijvoorbeeld voor je profiel?
Momenteel werken we aan mooie nieuwe opdrachten op het gebied van meubelen, outdoor, verlichting en servies. De lancering en het succes met de brede publiciteit rond D-Neo hebben er echt toe bijgedragen dat onze ontwerpstudio onder de aandacht werd gebracht. Dat spoort ons aan en geeft ons een nog grotere impuls voor de toekomst.
4. Hoe kunnen we het ontwerpproces globaal zien? Wat zijn de belangrijkste fasen van de briefing tot de voltooide serie?
Wat voor mij echt belangrijk is, is dat beide partijen elkaar vanaf het begin begrijpen. Dat de opdrachtgever duidelijk identificeert en communiceert wat hij nodig heeft en dat de ontwerper deze briefing dienovereenkomstig begrijpt, zodat hij deze kan interpreteren voor een optimaal resultaat. Dergelijke samenwerkingen duren meestal meerdere jaren met veel fasen en belangrijke beslissingen, dus de chemie moet gewoon goed zijn.